Ανθρωπιά – αγάπη – προσφορά! Με αυτές τις απλές αλλά κυρίως κατανοητές λέξεις, η Δέσποινα Φίλιου δημιούργησε ένα μαγικό σπιτάκι για άστεγα παιδιά πλημμυρισμένο από ήλιο και υπέροχα μηνύματα εθελοντισμού. Με ζωηρά χρώματα, τρυφερές εικόνες αλλά κυρίως με ευαισθησία στην προσέγγιση του θέματος, χώρεσε το γεμάτο από αγάπη για τον συνάνθρωπο σπιτάκι στις σελίδες του παιδικού της βιβλίου, με μια διασκεδαστική, τρυφερή και ταυτόχρονα διδακτική ιστοριούλα. Όπως λέει στο Vivlio-life η βραβευμένη συγγραφέας «Η προσφορά του παραμυθιού και γενικότερα του παιδικού βιβλίου είναι ανεκτίμητη. Το ωριμάζει συναισθηματικά. Εμπλουτίζεται και ενδυναμώνεται ο ψυχικός κόσμος του παιδιού. Το παιδί ταυτίζεται με τους χαρακτήρες των ηρώων και αυτό το βοηθά να έρχεται σε επαφή με τα συναισθήματα του»
Παρατηρώντας το όμορφο εξώφυλλο του βιβλίου σας διαπιστώνω πως «Το μαγικό σπιτάκι του ήλιου» βρίσκεται στην «Εθελοντούπολη». Ας μιλήσουμε λοιπόν για την όμορφη πόλη του εθελοντισμού.
Σας ευχαριστώ πολύ κα Τσακίρη, για την ευκαιρία που μου δίνεται να μιλήσω μέσω της συνέντευξης για τα βιβλία μου. Η Εθελοντούπολη, είναι η πόλη που χτίστηκαν μαγικά απ’ τις νεράιδες και τα αγγελούδια ομοιόμορφα υπέροχα σπιτάκια, για τα άστεγα παιδάκια. Όλα τα σπιτάκια είχαν ζωγραφισμένους ήλιους εξωτερικά, μεγάλα ηλιόλουστα δωμάτια, βιβλιοθήκη με πολλά βιβλία και έναν πανέμορφο κήπο με κούνιες.
Ποιους θα βρούμε μέσα στο σπιτάκι; Μιλήστε μας για τους πρωταγωνιστές που κατοικούν στο υπέροχο αυτό σπίτι.
Στο υπέροχο σπιτάκι κατοικούν τα παιδάκια που το έχουν ανάγκη, άλλωστε για αυτά χτίστηκε, οι νεράιδες και οι άνθρωποι που θα προσφέρουν εθελοντική εργασία.
Η λέξη εθελοντισμός είναι ίσως μια λέξη που δύσκολα μπορούν να κατανοήσουν τα μικρά. Επομένως εσείς ως συγγραφέας έχετε αναλάβει έναν ιδιαίτερο ρόλο, ώστε να καταλάβουν την έννοια της σπουδαίας αυτής λέξης. Πόσο δύσκολο ήταν;
Δεν ήταν εύκολο να αποδώσω την έννοια του εθελοντισμού, με παραμυθένιο τρόπο. Προσπάθησα όμως με μια διασκεδαστική, τρυφερή και ταυτόχρονα διδακτική ιστοριούλα, μέσω των ηρώων να περάσω στα παιδιά μηνύματα εθελοντισμού, προσφοράς, καλοσύνης και αγάπης προς τον συνάνθρωπο!
Ποιες λέξεις «επιστρατεύσατε» για να καταλάβουν οι μικροί σας αναγνώστες την ανάγκη να γίνουν μεγαλώνοντας ενεργοί πολίτες;
Απλές λέξεις χρησιμοποίησα, όπως ανθρωπιά, αγάπη, προσφορά!
Ο ήλιος στον τίτλο αλλά και στην εικονογράφηση δείχνει να έχει παίξει ιδιαίτερο ρόλο στην έμπνευσή σας…
Ναι γιατί ο ήλιος είναι φως, λάμψη, ελπίδα και αυτό ήθελα να περάσω μέσα απ’ το παραμύθι μου. Τι άλλο διαφορετικό θα μπορούσα να εμπνευστώ όταν το θέμα του παραμυθιού είναι ο Εθελοντισμός.
Η ίδια έχετε εικονογραφήσει το παραμύθι σας. Περιγράψτε μας μία εικόνα που αναδεικνύει την έννοια του εθελοντισμού και των μηνυμάτων που θέλατε να περάσετε.
Είναι η εικόνα που μεταμορφώνονται οι δυο νεράιδες, σε καλοσύνη και προσφορά, όταν κατεβαίνουν στην Εθελοντούπολη και εκεί τις περιμένουν χαρούμενοι χιλιάδες εθελοντές, έτοιμοι να βοηθήσουν.
Το χρώμα στην εικονογράφηση ενός βιβλίου παίζει έναν ιδιαίτερο ρόλο και στην εκδοτική του πορεία. Ποια χρώματα χρησιμοποιήσατε για το μαγικό σας σπιτάκι;
Χαρούμενα χρώματα χρησιμοποιώ σε όλα μου τα παραμύθια, στο συγκεκριμένο χρησιμοποίησα, πορτοκαλί, πράσινο, κίτρινο και γαλάζιο.
Το παραμύθι σας βραβεύτηκε από τον «Όμιλο για την UNESCO Τεχνών, Λόγου και Επιστημών Ελλάδος». Νιώσατε δικαιωμένη από αυτή τη διάκριση;
Βεβαίως ένιωσα δικαιωμένη που βραβεύτηκα, από ένα σπουδαίο Όμιλο και αυτό μου δίνει δύναμη, να συνεχίσω το δημιουργικό μου έργο. Θα μου επιτρέψετε σ’ αυτό το σημείο, να σας αναφέρω ότι βραβεύτηκε επίσης και το Εφηβικό μου διήγημα, που είναι υπό έκδοση με τίτλο, «Το όνειρο μιας μπαλαρίνας» Β’ Βραβείο 2019, από τον ίδιο Όμιλο και πήρε Έπαινο 2019, το παραμύθι μου «Το παιδί της καρδιάς», από τον ίδιο Όμιλο, που επίσης είναι υπό έκδοση.
Θα κυκλοφορήσουν και τα δύο το Δεκέμβριο 2020 πριν τις γιορτές, από τις «Εκδόσεις Ηλιαχτίδα».
Έχετε γράψει πολλά παραμύθια στο παρελθόν, τα οποία αγαπήθηκαν από τα παιδιά. Θέλω να μείνουμε στο «Ο Φιφίκος στο σχολείο», που πραγματεύεται τον σχολικό εκφοβισμό. Πιστεύετε πως μια ιστοριούλα γραμμένη σε παιδική γλώσσα και με εικόνες κατανοητές μπορεί να περάσει σωστά μηνύματα στους μαθητές για αυτού του είδους τον εκφοβισμό;
Όσο και αν ακούγεται περίεργο, υπερβολικό ίσως, ναι πιστεύω ότι μια ιστοριούλα μπορεί να περάσει σωστά μηνύματα στους μαθητές, μέσω των ηρώων. Βέβαια ένα θέμα, όπως ο σχολικός εκφοβισμός είναι αρκετά δύσκολο και πρέπει να προσέχεις διπλά, κάθε σου λέξη όταν γράφεις για παιδιά και ειδικά όταν το θέμα του παραμυθιού είναι τόσο ιδιαίτερο και ευαίσθητο.
Από μόνα τους τα παραμύθια και γενικότερα τα παιδικά βιβλία ωριμάζουν τα παιδιά ή θεωρείτε πως είναι απαραίτητη η καθοδήγηση της σκέψης τους από τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς;
Η προσφορά του παραμυθιού και γενικότερα του παιδικού βιβλίου είναι ανεκτίμητη. Το ωριμάζει συναισθηματικά. Εμπλουτίζεται και ενδυναμώνεται ο ψυχικός κόσμος του παιδιού. Το παιδί ταυτίζεται με τους χαρακτήρες των ηρώων και αυτό το βοηθά να έρχεται σε επαφή με τα συναισθήματα του. Ο ρόλος του γονιού και του εκπαιδευτικού, είναι απαραίτητος στο να βοηθήσει με τον τρόπο του ο καθένας, το παιδί να επιλέξει το σωστό παραμύθι-βιβλίο και όχι να καθοδηγήσει τη σκέψη του.
Η ενασχόλησή σας με το πρακτικό ψυχοεκπαιδευτικό σεμινάριο για τη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στην παιδική ηλικία, πόσο συνέβαλε στη σωστή απόδοση του παραμυθιού και την ανάλογη κατανόησή του από τους μικρούς σας αναγνώστες;
Με βοήθησε πάρα πολύ να κατανοήσω τις συμπεριφορές των παιδιών, έτσι ώστε να αποδώσω καλύτερα την ιστοριούλα μου, με αποτέλεσμα να αγγίξει περισσότερο τις ψυχές των μικρών μου φίλων αναγνωστών.